maandag 8 augustus 2016

08-08-2016 Vluchtelingen-Engels


Werken met vluchtelingen uit Afghanistan brengt vanzelfsprekend een taalbarriere met zich mee. Ik spreek geen Farsi, zij nauwelijks Engels. Toch is communicatie van wezenlijk belang. Je wilt jezelf begrijpbaar maken, een band opbouwen met mensen in een korte tijd, vertrouwen winnen.
Dus neem je als vrijwilliger je toevlucht tot wat we onder elkaar het 'vluchtelingen Engels' hebben gedoopt. Een totaal versimpeld taaltje van zelfstandig naamwoorden, de bekendste werkwoorden en ondersteuning door gebarentaal. 
Masters van het 'vluchtelingen Engels' zijn de kinderen! Zij hebben zich binnen no time de zwaar benodigde minimale woordenschat eigen gemaakt om te kunnen communiceren. Waarbij hun doel erg vaak is: krijgen wat ik wil.. 
De meest voorkomende vocabulair in het kamp (vanuit zowel de kinder- als de vrijwilligerskant): 
Excuse me
Teacher teacher!
You help me?
Is no good
Please, come, 
Yes, go, go!
Please, no touch
No fight in school!
You fight? You go!
Is brother/sister/mother?
Where ....? (Naam naar keuze)
No here?
...is tent. ... is walk. ... is city. (Athene)
You sad? You pain?
No pain! No fight. Is play
My friend.. Please, my friend
One for me?! Please
Finish?
Noo, no finish.. play!
You good teacher.
How long you stay?/ When you leave?
Teacher come. You tea?
You sit! You drink! You eat!
You baby's?
Four baby's? Is good! Is very good!
Hellooo teacher! How are you?
I'm fine. Thank you. How are you?
I'm fine, thank you!
(Het kostte wat lessen, maar dit zit er bij iedereen op het kamp nu wel in 
I love you! Doe ste daram! ❤️